Waarom zijn autoverzekeringen zo duur in België?
In vergelijking met andere Europese landen is België alweer de koploper als het over de kost van de autoverzekering gaat. Elk jaar worden door de indexering de autoverzekeringen zo’n 4 à 5 % duurder wat op zich al heel veel geld betreft.
De vergelijkingsspecialist “Mijnvergelijker” heeft opgemerkt dat de prijzen in België het hoogst zijn. Gemiddeld betalen wij Belgen tot 30% meer voor een autoverzekering dan in de andere Europese landen. Erger nog, een omnium verzekering kost 42% meer dan in Nederland!
Volgens Mijnvergelijker is het grote prijsverschil te wijten aan de vele tussenpersonen die allen commissies opstrijken bij het afsluiten van verzekeringscontracten.
Online verzekeringen kunnen u tot 30% doen besparen. In plaats van blindelings bij uw verzekeringsmakelaar aan te kloppen voor het afsluiten van een autoverzekering loont het de moeite om na te gaan wat de online verzekeraars aanbieden.
In onze buurlanden is e-commerce in verzekeringen veel meer ontwikkeld, vandaar de veel lagere tarieven.
Depannage voor onze merken Renault, Dacia, Fuso en Piaggio Commercial
Onze Renault Master depannagewagen is uitgerust met al het nodige materiaal om u in geval van pech of schade ter plaatse verder te helpen.
Is dit echter niet mogelijk dan verslepen wij uw wagen op onze aanhangwagen en vervoeren hem naar onze werkplaats waar het technisch team van Autocenter Veltem de wagen met zekerheid kan herstellen.
Deze depannagedienst bieden wij u graag aan. Maar let op, indien u met een leasingwagen rijdt dan moet u uw voertuig laten depanneren via de leasingmaatschappij.
De FUSO Canter, de logistieke all-rounder
Of het nu gaat om het vervoer van goederen, bouwmaterialen, planten en tuinafval, verhuizingen, of als interventiewagen, flat-bed lader, ladderlift, enz, FUSO biedt steeds de beste oplossing aan.
Deze vrachtwagen is beschikbaar in:
Kom gerust uw noden en de mogelijkheden van de FUSO Canter bij ons bespreken. Wij bieden u zeker een oplossing en zorgen vrijblijvend voor een offerte.
Wist u dat u bij Autocenter Veltem de FUSO Canter kan testrijden en ook kan huren? Een rijbewijs B volstaat. Vraag naar de huurvoorwaarden of af testrit aan bij Evelyne aan de receptie van Autocenter Veltem.
Welke auto wordt Auto van het Jaar in 2025
Sinds 1964 wordt er elk jaar de Europese “Auto van her Jaar” gekozen. Dit jaar gebeurt de verkiezing voor de tweede maal op het Autosalon te Brussel. Op 10 januari tijdens de persdag wordt de winnaar bekendgemaakt. Alle zeven finalisten staan tentoongesteld in Paleis 5: De Alfa Romeo Junior, Citroën C3/ë-C3, Cupra Terramar, “onze” Dacia Duster, Hyundai Inster, Kia EV3 en “onze” Renault 5/Alpine A290. Op zich heeft de Renault Groep al gewonnen aangezien twee van de 7 finalisten deel uitmaken van de groep.
De Renault 4 geboren in 1961 en herboren in 2025
Nostalgie blijkt de nieuwe trend in de autowereld te zijn en Renault heeft dit goed begrepen. Na de Renault 5 ziet de nieuwste telg van het Renault gamma, de Renault 4 (R4) het daglicht en zal zoals de Renault 5 menig hart veroveren in de Europese markten.
Deze veelzijdige cross-over wordt puur elektrisch aangedreven en zal prijswijs toegankelijker zijn dan de Renault 5. De Renault 5 en de Renault 4 delen hetzelfde platform maar de R4 staat hoger op zijn wielen. Daardoor heeft deze wagen een groter bodemvrijheid en dus ook een comfortabelere rit.
Stoer bumperwerk voor- en achteraan en wielkastranden en de dorpels helemaal in hardwerkend plastic bekleed maken de look van de R4. De vorm van het derde zijruitje, achter het afgeronde achterportier katapulteert u terug naar de Renault 4 van weleer.
De afgeronde LED-koplampen zitten in een simpele rechthoekige grille. Achteraan vind je de uitpuilende verlichting als op de oude Renault 4.
De R4 E-Tech is een puur elektrische auto. In zijn ‘Urban’-basisvorm levert de elektromotor 120 pk terwijl de ‘Comfort’-variant het tot 150 pk schopt.
De batterijen zijn identiek aan die van de Renault 5 namelijk 40 kWh met een rijbereik van 300 kilometer en 52 kWh goed voor tot 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus.
Het interieur van de R4 is bijna identiek aan dit van de R5. Er zijn twee 10-inch schermen die samen in één unit op het dashboard staan, in de basisversie is er één bestuurdersdisplay van 7 inch. Achter die schermen schuilt de nieuwste OpenR Link-software op basis van Google’s Android Automotive terwijl Renault er wel zijn eigen AI-spraak assistent, genaamd Reno, in programmeerde
GSM aan het stuur… geen goed plan!
Telefoongebruik tijdens het rijden veroorzaakt jaarlijks tal van zware en dodelijke ongevallen.
Mensen nemen het niet zo nauw met de wetgeving en durven tijdens het rijden wel eens op het internet te surfen, sms berichten te lezen en te sturen en zelfs films of videoclips te bekijken.
Wel… een verwittigd mens is er twee waard… Naast torenhoge boetes zijn er meer en meer provincies die een rijverbod opleggen voor chauffeurs die het GSM gebruik achter het stuur niet kunnen laten. Na Halle-Vilvoorde, Limburg en West-Vlaanderen gaat nu ook Oost-Vlaanderen een rijverbod van 14 dagen opleggen. Dit geldt niet allen voor GSM gebruik maar ook voor tablets en smartwatches waarmee u berichten kan lezen en beantwoorden.
Indien uw auto niet uitgerust is met een “handsfree set” gaat u beter even aan de kant staan alvorens uw telefoon, tablet of smartwatch te gebruiken.
Renault, FUSO en Piaggio Commercial, troeven voor de vakman
Autocenter Veltem is ook gespecialiseerd in vrachtwagens en bestelwagens.
De alom bekende Renault Master en Renault Trafic maken sinds jaren deel uit van het straatbeeld. Zij bestaan in verschillende formaten, lengtes en hoogtes en zelfs met elektrische aandrijving. We zullen volgende maand uitgebreid terugkomen op deze twee iconen van de Renault bedrijfswagens.
Ook de lichte vrachtwagen FUSO Canter ziet men regelmatig rondrijden. Deze krachtpatser kan “à la carte” worden opgebouwd en is verkrijgbaar in verschillende tonnages. Maar wist u dat er uitvoeringen van de FUSO bestaan waarmee u met een rijbewijs B mag rijden?
Ideaal voor de stad is de Piaggio Commercial Porter NP6 stadsvrachtwagen. Met zijn geringe afmetingen kan u overal stationeren en door de smalle straatjes rijden. Maar hij is ook ideaal om sneeuw te ruimen en zout te strooien op fietspaden en fietssnelwegen of maaltijden te bedelen binnen de bebouwde kom.
Deze zuinige vrachtwagen rijdt op benzine en LPG maar sinds kort is hij ook verkrijgbaar in elektrische uitvoering (Porter NPE). We zullen niet nalaten u de Porter NPE in detail voor te stellen van zodra alle gegevens beschikbaar zijn.
Weet u dat u bij Autocenter Veltem een FUSO Canter en Piaggio’s Porter NP6 kan huren voor één of meerdere dagen? Contacteer de receptie voor prijzen en reservaties (016 48 84 37).