Mogen wij u verder helpen?
Als veelzijdige mobiliteitsspecialisten biedt Autocenter Veltem u transportoplossingen op maat aan voor punctueel gebruik. Een verhuis gepland? Een rit naar het containerpark? Een meubel vervoeren? Grondwerken uit te voeren? Een logistieke oplossing nodig? Noem het maar, wij bieden u de ideale oplossing voor eigen gebruik. Inderdaad, wij verhuren u vrachtwagens aan interessante voorwaarden waarmee u met een rijbewijs B mag rijden. Voor één dag of voor meerdere dagen of zelfs weken, Autocenter Veltem helpt u graag verder. Onze FUSO Canter 3C15 met meubelbak en goederenlift en onze zeer wendbare “stadmussen” PIAGGIO NP6 kipper of met meubelbak staan voor u klaar. Interesse? Bij Evelyne, onze receptioniste, kan u zich informeren naar de huurprijs van de transportoplossingen en om deze te reserveren. Eén telefoonnummer: 016/48 84 37
ANPR camera’s en trajectcontroles tijdens wegenwerken
“Big brother is watching you” is een waarheid die men niet meer kan weerleggen. De camera’s die onze trajecten volgen worden alsmaar gesofistikeerd. Nieuwe technologieën zoals AI zullen de controles in de toekomst alsmaar verfijnen.
ANPR-camera’s kunnen onder andere gsm-gebruik, het niet dragen van veiligheidsgordels of onverzekerde voertuigen detecteren. Maar er zijn nog heel wat onduidelijkheden over wat mag en niet mag gecontroleerd worden om onze privacy te garanderen. Zolang de wetgeving hierrond niet duidelijk is wordt het gebruik van deze camera’s strikt gelimiteerd.
Lidar-trajectcontroles worden nu reeds gebruikt op plaatsen waar wegenwerken plaatsvinden want de toegelaten snelheid van de lidar-radars kan vrij makkelijk aangepast worden. Zo kunnen de geldende snelheidsbeperkingen gecontroleerd worden. Het instellen van deze radars gebeurt manueel voor de snelheidsbeperking binnen de werfzone.
Vaste flitspalen die zich in een werfzone bevinden daarentegen worden meestal niet aangepast aan de toegelaten snelheid omdat deze dan opnieuw volledig geijkt moeten worden.
Let dus op uw snelheid, een verwittigd persoon is er twee waard!
Je elektrische auto ombouwen tot een hybride, “yes we can”!
Horse Powertrain, een joint-venture tussen Renault, Geely en Aramco, biedt de autoconstructeurs de mogelijkheid om hun elektrische auto’s op een vrij eenvoudige manier om te bouwen tot een hybride. Deze revolutionaire oplossing bestaat uit een verbrandingsmotor, een elektromotor en een transmissie en vervangt de voorwielaandrijving van de auto. De motor kan draaien op allerlei soorten brandstoffen, zoals benzine, ethanolbrandstoffen, methanol en synthetische brandstoffen. Het systeem wordt, gezien zijn compacte afmetingen, gewoonweg op het subframe geschroefd. De investering voor de fabriek is dus zeer gering aangezien de bestaande montagelijnen bijna niet aangepast moet worden. Enkel een brandstoftank en een uitlaatconstructie moeten bijkomstig gemonteerd worden. Het systeem kan ook dienen als “range extender” voor de bestaande batterij en bezit de nodige vermogenselektronica, een controller, een omvormer en een boordlader. Deze oplossing kan ook in een 4x4 ingebouwd worden. De implementatie in de eerste wagens is voorzien voor 2028.
Fantastische stockdeals voor FUSO Canter 3,5T vrachtwagens met rijbewijs B
De zeer populaire Fuso Canter 3,5T gaat in 2026 uit productie. Tijd dus om nu nog dit iconisch model aan uw wagenpark toe te voegen. En om dit vertrek uit het gamma te vieren biedt FUSO kortingen tot-27% op de 3C15 basisvoertuig en dit tot en met 30 april 2025. Op zoek naar een nieuwe vrachtwagen, kant en klaar voor gebruik? Kijk dan even naar de stockdeals van FUSO op www.fusodeals.be. De volgende uitvoeringen van de 3C15 zijn beschikbaar (zolang de voorraad strekt):
Fixed Alu Deck, Alu Boxbody, Kipper met Toolbox, Polyester Boxboy met Tailgate. Wees er dus snel bij, want weg is weg…
DACIA maakt elektrisch rijden betaalbaar voor iedereen
Dat elektrisch rijden steeds populairder wordt is algemeen geweten (vooral bij bedrijven) maar met een Dacia Spring is elektrisch rijden toegankelijk voor ieders beurs!
De Dacia Spring is gericht op comfortabel rijden zonder overbodige opsmuk maar met een bewezen en praktische uitrusting aan een betaalbare prijs. Het gebruik van bewezen technologie uit de Renault Groep, efficiënte productie, compact en een lichtgewicht ontwerp maakt dat de Dacia Spring beschikbaar is aan prijzen die de concurrenten doet blozen.
Maak kennis bij Autocenter Veltem met het elektrisch rijden in alle comfort en veiligheid met de sympathieke Dacia Spring. U zal verstelt staan van dit tof stadswagentje.gewonnen aangezien twee van de 7 finalisten deel uitmaken van de groep.
Waarom is er geen reservewiel meer aanwezig in de hedendaagse auto’s?Vroeger kocht men een auto en standaard lag er in de kofferbak een reservewiel voor moest men onderweg lek rijden. Vandaag wordt het reservewiel, in het beste geval, nog als optie aangeboden.
Autoconstructeurs hebben het reservewiel geschrapt louter omwille van het gewicht. Inderdaad, het gewicht van het reservewiel draagt bij tot een grotere CO2 uitstoot. Ook wordt om dezelfde reden de brandstoftank van voertuigen die rijden met fossiele brandstoffen uit lichter materiaal vervaardigd en hebben ze een kleiner volume.
Maar er is ook goed nieuws. Autobanden zijn tegenwoordig beter bestand tegen het lekrijden door de evolutie in de bandentechnologie. De verplichte bandenspanningscontrolesystemen “TPMS” maken dat de bestuurders hun bandenspanning beter kunnen monitoren en dus op tijd problemen kunnen opmerken en verhelpen.
Europa werkt aan een Europees rijbewijs met nieuwe regels
Het Europees parlement en de raad van de Europese Unie hebben een akkoord bereikt om tegen 2030 een uniform en digitaal rijbewijs voor alle voertuig-categorieën binnen de Europese Unie in te voeren. Nieuwe bestuurders zullen een proefperiode van twee jaren moeten doorstaan en zullen bij overtredingen de sancties voor hen veel zwaarder zijn dan vandaag. Ook pleit Europa voor nultolerantie voor alcohol en drugs achter het stuur. Er zal tijdens de rijopleiding meer aandacht verstrekt worden naar veilig GSM-gebruik achter het stuur, de dode hoeken van de voertuigen, het veilig openen van portieren en het rijden in extreme weersomstandigheden. De bescherming van de zwakke weggebruikers maakt deel uit van de rijopleiding.
De geldigheidsduur van rijbewijzen wordt geharmoniseerd en die zal 15 jaar bedragen voor auto’s en motorfietsen. Lidstaten zouden een kortere geldigheid kunnen opleggen voor bestuurders ouder dan 65 jaar om rekening te houden met hun capaciteiten…