Nieuws
 
Maart 2025
Bij Autocenter Veltem komt de tijd van de leveringen eraan
Na het succesvolle Autosalon en de verlenging van de saloncondities tot eind februari, zijn wij ons aan het voorbereiden om de vele nieuwe wagens aan hun eigenaar af te leveren. Geleidelijk aan worden de nieuwe Renaults en Dacia’s bij ons vanuit de fabriek geleverd. Eens aangekomen moeten onze mekaniekers zich ontfermen om deze nieuwe voertuigen lever-klaar te maken. Dit noemt men in het vakjargon de “PDI” uitvoeren. De PDI betekent “Pre Delivery Inspection” en zoals de term het zegt wordt het geassembleerd voertuig volledig nagekeken om te zien of het voorzien is van alle onderdelen en accessoires en het voertuig zowel technisch als visueel in perfecte staat is. Eens het voertuig nagekeken wordt het volledig opgekuist zodanig dat de eigenaar met een “eyecatcher” en fier van zijn aankoop de garage kan verlaten. Het is voor ons team altijd leuk om nieuwe wagens klaar te maken en af te leveren!
Met de unieke Dacia Joggger kampeerkit op avontuur
Dank zij de Corona lockdownperiode zit kamperen momenteel echt in de lift. Dacia heeft dit goed begrepen en biedt nu accessoires aan die van je Jogger een echte kampeerwagen maken. Maak kennis met de Dacia Jogger Sleep Pack. Met de lente voor de deur introduceert Dacia het Sleep Pack. Dit pakket bestaat uit een houten frame en een matras van 1,9 meter op 1,3 meter. Dit geheel weegt maar 50 kg en laat zich in de koffer en over de achterbank schuiven. Hebt u een Jogger met 7 zitplaatsen, dan moet u wel even die twee extra zitjes uit de koffer halen.
Voor uw privacy en om van een goede nachtrust te kunnen genieten zitten er in het pakket ook zwarte blinderingen voor alle ramen. Meer plaats nodig? Geen probleem, U kan nog een bijkomende buitentent in de kampeerkit voorzien. Deze bevestigt zich achteraan de koffer en vereenvoudigt meermaals de kampeerruimte en het kampeercomfort.
De opbouw van het geheel is vrij simpel wat uiteraard past bij het imago van Dacia. Het is ook eenvoudig om het geheel op te bouwen. Een ingenieur hoeft u dus niet te zijn! Belgische prijzen hebben we momenteel nog niet maar u kan ervan uitgaan dat de basisprijs van de Dacia Jogger samen met de kampeerkit tussen de 20.000,- en 21.000,- Euro zal liggen. Voor deze prijs hebt u dan een volwaardige, zuinige en aangename kampeerwagen.
Van zodra er meer details over deze accessoires en over de prijs bekend zijn komen we in één van onze volgende nieuwsbrieven met meer informatie.
2026, het jaar van de Renault bestelwagens
Het nieuwe gamma Renault E-Tech bestelwagens komt eraan. De Renault Group samen met de Volvo Group en met CMA CGM  heeft hiervoor een nieuw onafhankelijk bedrijf opgericht, “Flexis”. Het nieuwe gamma, voorzien voor 2026, zal in de fabriek van Sandouville in Franrijk gebouwd worden.
Renault biedt dan verschillende bestelwagens aan, gaande van een compacte- tot een grote en krachtige bestelwagen
De Renault Trafic E-Tech Electric is een monovolume met een kleine draaicirkel en maximale binnenruimte. Met een hoogte van 1m90 kan hij zonder problemen in ondergrondse parkeergarages rijden wat uiteraard zeer handig zal zijn voor gebruik  in de stad.
De Renault Goelette E-Tech Electric (naar de naam van een Renault bestelwagen dat in 1966 uit het gamma verdween) zal verkrijgbaar zijn als chassis-cabine, gesloten bestelwagen  en met een laadbak. Heel wat opbouwmogelijkheden zijn dus mogelijk!
De Renault Estafette (dit model verdween in 1980) keert ook terug. Dit voertuig is geschikt voor de stad gezien zijn lengte van 5m27 en breedte van 1m92. Eigen aan deze Estafette is de driedelige voorruit met panoramisch zicht en zijdelingse schuifdeur.
Ongetwijfeld biedt Renault ook hier voor elk wat wils en de flexibiliteit van de verschillende modellen zullen vele professionals gelukkig maken! We volgen de informatie over deze nieuwigheden nauwlettend op en houden u op de hoogte.
De occasie voertuigen bij Autocenter Veltem
Autocenter Veltem heeft niet enkel een sterke reputatie voor het leveren, het onderhouden en het herstellen van nieuwe- en occasie voertuigen maar ook voor het aanbieden van zeer kwalitatieve tweedehands wagens.
Inderdaad, enkel voertuigen aan waarvan we zeker zijn dat zij 100% in orde zijn worden door Autocenter Veltem aangeboden. Bij ons vindt u niet enkel occasie Renault en Dacia voertuigen maar ook  voertuigen van verschillende andere merken en lichte vrachtwagens van de merken Piaggio en FUSO (met rijbewijs B). Weet trouwens ook dat u bij ons vrachtwagens van deze merken kan huren!
Al onze tweedehandswagens genieten van één jaar garantie en krijgen een volledig onderhoud en nazicht alvorens geleverd te worden.
Bij Autocenter Veltem bent u dus aan het goede adres voor een kwalitatief occasie voertuig aan uitzonderlijke voorwaarden. Is de tweedehandswagen van uw dromen niet beschikbaar? Geen probleem, wij vinden hem wel. Neem alvast een kijkje op onze website in de rubriek “aanbod tweedehandswagens” en contacteer Timothy Roekens voor meer informatie. Men zegge het voort !!!
Een laadoplossing nodig? Bij Autocenter Veltem bent u aan het goede adres.
Autocenter Veltem heeft de mogelijkheid om u, als particulier, Mobilize Power Solutions (MPS) thuislaadoplossingen aan te bieden.

Mobilize Power Solutions is al meer dan tien jaar expert in elektrische mobiliteit in 11 Europese landen zowel voor bedrijf- als voor thuislaadoplossingen voor particulieren.

Er zijn verschillende oplaadmogelijkheden voor dagelijks snel opladen beschikbaar:
- De “Eve Single S-line 1PH” is een één-fasige 32A/7kW oplossing met of zonder kabel (5m) en dynamisch energiebeheer.
- De “Eve Single S-line 3PH” is een driefasige 16A/11kW oplossing met of zonder kabel (5m) met dynamisch energiebeheer.
- De PowerBox Uno werd in Frankrijk ontworpen en wordt er ook geproduceerd  Deze heeft een vermogen tot 22kW. Zowel wand- of vloermontage, binnen als buiten zijn mogelijk. Dit model heeft een “dynamisch belastingbeheer” en past zich aan aan het beschikbare vermogen in uw huis. Dit is uiteraard zeer nuttig indien u zonnepanelen bezit! Updates en upgrades worden automatisch doorgegeven omdat de lader via het internet geconnecteerd is. Assistentie en diagnose worden op afstand geregeld.
U kan steeds het verbruik contoleren en oplaadparameters instellen met de "My PowerBox" app.
Deze lader wordt aanbevolen en werd getest door Renault Engineering voor de elektrische voertuigen van de Renault Groep. Deze laadoplossingen zijn ook compatibel met alle andere merken met elektrische aandrijving.
Februari 2025
Wat een maand januari !!!
Bij Autocenter Veltem zijn we het nieuwe jaar op volle toeren gestart. Het succesvolle Autosalon anno 2025 heeft zijn deuren gesloten en wij hebben als Renault en Dacia agent volop mee kunnen surfen op deze golf van succes. Nooit eerder hebben we zoveel nieuwe auto’s verkocht!
Talrijke bezoekers hebben onze showroom tijdens de periode van het autosalon en tot 3 februari laatst bezocht, al dan niet met de intentie om een nieuw voertuig te kopen. Weet dat de saloncondities nog tot eind februari van kracht zijn…
We danken alle bezoekers aan onze showroom van harte en verblijven tot uw dienst bij Autocenter Veltem.

Auto van het Jaar in 2025
Op 10 januari laatstleden werd tijdens de persdag op het autosalon de winnaar bekendgemaakt van de auto van het jaar 2025. Onder de zeven finalisten waren “onze” Dacia Duster en “onze” Renault 5/Alpine A290. We schreven in de nieuwsbrief van januari 2025 dat de Renault Groep al gewonnen had aangezien twee van de 7 finalisten deel uitmaakten van de groep.
Maar we zijn uitermate verheugd dat de  Auto van het jaar 2025 “onze” Renault 5/Alpine A290 werd. Dit sympathiek elektrische stadswagentje heeft het hart van de juryleden veroverd.  We zijn ervan overtuigd dat de Renault 5 een zeer mooie toekomst te wachten staat. Kom dit succesnummer ontdekken in onze showroom te Veltem. Hij zal ongetwijfeld ook uw hart veroveren!
Maar wist u dat een Renault 2 jaren na elkaar deze verkiezing won? Verleden jaar, in 2024,  werd de Renault Scénic E-Tech ook auto van het jaar! En dit is een historische gegeven want het is maar de tweede keer sinds de start van het autosalon dat een merk deze dubbelslag weet te slaan.
Bravo aan de Renault Groep!
Dacia Sandero goes electric
De alom gekende Dacia Spring is de enige volledig elektrische auto door Dacia geproduceerd. Maar daar komt in de toekomst verandering in. Dhr Denis Le Vot, CEO van Dacia kondigde aan dat Dacia zijn elektrisch gamma wenst uit te breiden om zijn succesverhaal verder te zetten.
In 2027 zou een elektrische versie van de Dacia Sandero het daglicht zien en volgens de ambitie van Dacia zou het merk de komende tien jaar meer dan 2 nieuwe modellen per jaar uitbrengen. De Europese deadline van 2035 nadert, dus het aandeel van elektrische voertuigen moet onvermijdelijk blijven groeien en dat heeft Dacia ook heel goed begrepen.
De Renault Filante, efficiëntie alom
U kan hem bewonderen maar niet kopen, de Renault Filante is een éénzitter dat geïnspireerd en ontworpen werd op basis van de Renault 40CV uit 1925 en de Etoile Filante uit 1956. Het doel? Een zo efficiënt mogelijk model bouwen gebaseerd op baanbrekende aerodynamica.
Dat Renault het verleden terug bovenhaalt weten we door de re-introductie van de Renault 4 en Renault 5. De Renault Filante ontleent haar eigenschappen aan de record-brekende 40CV uit 1925, de Etoile Filante uit 1956 (beiden prototypes uit het Renault verleden) en uit de luchtvaart.  De gestroomlijnde koepel van de cockpit vindt men terug bij gevechtsvliegtuigen. Het koetswerk heeft een lengte van 5m19 en een hoogte van slechts 1m19 en is uiterst aerodynamisch. Deze “concept car” werd ontwikkelt met de hulp van ingenieurs van Ligier en zit vol met de allerlaatste technologieën.
Dit niet alledaags voertuig wordt tentoongesteld op het salon Rétromobile in Parijs waarna het in de tweede helft van het jaar een nieuw efficiëntierecord hoopt te vestigen…
Zal deze unieke concept car later een impact hebben op de aerodynamica en de technologie van onze hedendaagse voertuigen???

Waarom zijn autoverzekeringen zo duur in België?

In vergelijking met andere Europese landen is België alweer de koploper als het over de kost van de autoverzekering gaat. Elk jaar worden door de indexering de autoverzekeringen zo’n 4 à 5 % duurder wat op zich al heel veel geld betreft.

De vergelijkingsspecialist “Mijnvergelijker” heeft opgemerkt dat de prijzen in België het hoogst zijn. Gemiddeld betalen wij Belgen tot 30% meer voor een autoverzekering dan in de andere Europese landen. Erger nog, een omnium verzekering kost 42% meer dan in Nederland!

Volgens Mijnvergelijker is het grote prijsverschil te wijten aan de vele tussenpersonen die allen commissies opstrijken bij het afsluiten van verzekeringscontracten.

Online verzekeringen kunnen u tot 30% doen besparen. In plaats van blindelings bij uw verzekeringsmakelaar aan te kloppen voor het afsluiten van een autoverzekering loont het de moeite om na te gaan wat de online verzekeraars aanbieden.

In onze buurlanden is e-commerce in verzekeringen veel meer ontwikkeld, vandaar de veel lagere tarieven.

Depannage voor onze merken Renault, Dacia, Fuso en Piaggio Commercial

Onze Renault Master depannagewagen is uitgerust met al het nodige materiaal om u in geval van pech of schade ter plaatse verder te helpen.

Is dit echter niet mogelijk dan verslepen wij uw wagen op onze aanhangwagen en vervoeren hem naar onze werkplaats waar het technisch team van Autocenter Veltem de wagen met zekerheid kan herstellen.

Deze depannagedienst bieden wij u graag aan. Maar let op, indien u met een leasingwagen rijdt dan moet u uw voertuig laten depanneren via de leasingmaatschappij.

De FUSO Canter, de logistieke  all-rounder

Of het nu gaat om het vervoer van goederen, bouwmaterialen, planten en tuinafval, verhuizingen, of als interventiewagen, flat-bed lader, ladderlift, enz,  FUSO biedt steeds de beste oplossing aan.

Deze vrachtwagen is beschikbaar in:

  • vijf  gewichtsklassen (3.5t (rijbewijs B), 6.0t, 6.5t, 7.5t en 8,55t)
  • drie cabinevarianten (Standaard - breedte 1.695m, Comfort – breedte 1.995m  en dubbele cabine – breedte 1.995m)
  • zes wielbases (2.500 mm,  2.800 mm, 3.400 mm, 3.850 mm, 4.300 mm, 4.750mm en in 4x4 uitvoering 3.415 mm en 3.865 mm)
  • drie motoren 130 pk, 150 pk, 175 pk

Kom gerust uw noden en de mogelijkheden van de FUSO Canter bij ons bespreken. Wij bieden u zeker een oplossing en zorgen vrijblijvend voor een offerte.


Wist u dat u bij Autocenter Veltem de FUSO Canter kan testrijden en ook kan huren?  Een rijbewijs B volstaat. Vraag naar de huurvoorwaarden of af testrit aan bij Evelyne aan de receptie van Autocenter Veltem.

Januari 2025
HAPPY NEW YEAR !!!!
De familie Roekens, het ganse team van Autocenter Veltem en onze vierpotige supervisor Vida wensen jullie een spetterend nieuwjaar, een overvloed aan geluk, mooie momenten, een goede gezondheid en veel auto- en rijplezier.
Wij zorgen er alvast voor dat u zorgeloos met uw auto en/of uw vrachtwagen 2025 kan inrijden! 
Of u met een Renault, Dacia, Fuso, Piaggio Commercial of met een voertuig van een ander merk rijdt, ons gespecialiseerd team van mekaniekers kan u steeds met veel plezier en vakkundigheid verder helpen.
Jasna of Evelyne verwelkomen u aan de receptie voor een onderhoud of deskundig advies.

Autocenter Veltem: telefoon 016 48 84 37 van dinsdag tot en met vrijdag: 7.30 - 12.00 & 13.00 - 18.00 uur, zaterdag van 8.00 tot 13.00 uur (showroom tot 16.00).
Het autosalon 2025 bij Autocenter Veltem
Goed nieuws beste klanten, u hoeft zich niet tussen de talrijke menigte te begeven om maar een glimp op te vangen van wat Renault, Dacia, Fuso en Piaggio Commercial te bieden hebben.
Inderdaad, u kan bij Autocenter Veltem in alle rust elk voertuig in onze showroom in detail bekijken en ervaren. Bovendien krijgt u vrijblijvend een vakkundige uitleg over elk model en een offerte voor zowel de overname van uw huidige auto als voor de aankoop van uw nieuwe auto aan interessante salon voorwaarden. Een drankje ontbreekt hierbij niet want bij Autocenter Veltem staat de klantvriendelijkheid altijd centraal!
Weet u trouwens dat u bij ons terecht kan voor autoleningen, autoleasings en private leasings? Maar pas op, lenen kost ook geld!
Tijdens het autosalon van 12 januari én tot 3 februari verwelkomen wij u dagelijks (normale openingstijden) en op zon- en maandagen doorlopend van 10.00 tot 16.00. !
Met een Dacia de woestijn in…
Voor het eerst neemt in 2025  Dacia deel aan de Dakar Rally en het Wereldkampioenschap Rally-Raid. Hiertoe heeft Dacia de Sandrider-buggy ontworpen, een indrukwekkende buggy. Deze kampioen in spee is te zien op de Dacia stand op het autosalon te Brussel. Deze speciale lichtgewicht ontworpen Dacia blijkt zeer aerodynamisch te zijn en dus zeer snel. De Sandrider zal bestuurd worden door Sébastien Loeb, Nasser Al-Attiyah en Cristina Gutierrez Herrero. Wij wensen hen veel geluk bij deze avontuurlijke rally’s!

Welke auto wordt Auto van het Jaar in 2025

Sinds 1964 wordt er elk jaar de Europese  “Auto van her Jaar” gekozen. Dit jaar gebeurt de verkiezing voor de tweede maal op het Autosalon te Brussel.   Op 10 januari tijdens de persdag wordt de winnaar bekendgemaakt. Alle zeven finalisten staan tentoongesteld in Paleis 5: De Alfa Romeo Junior, Citroën C3/ë-C3, Cupra Terramar, “onze” Dacia Duster, Hyundai Inster, Kia EV3 en “onze” Renault 5/Alpine A290. Op zich heeft de Renault Groep al gewonnen aangezien twee van de 7 finalisten deel uitmaken van de groep.

De Renault 4 geboren in 1961 en herboren in 2025

Nostalgie blijkt de nieuwe trend in de autowereld te zijn en Renault heeft dit goed begrepen. Na de Renault 5 ziet de nieuwste telg van het Renault gamma, de Renault 4 (R4) het daglicht en zal zoals de Renault 5 menig hart veroveren in de Europese markten.

Deze veelzijdige cross-over wordt puur elektrisch aangedreven en zal prijswijs toegankelijker zijn dan de Renault 5. De Renault 5 en de Renault 4 delen hetzelfde platform maar de R4 staat hoger op zijn wielen. Daardoor heeft deze wagen een groter bodemvrijheid en dus ook een comfortabelere rit.

Stoer bumperwerk voor- en achteraan en wielkastranden en de dorpels helemaal in hardwerkend plastic bekleed maken de look van de R4. De vorm van het derde zijruitje, achter het afgeronde achterportier katapulteert u terug naar de Renault 4 van weleer.

De afgeronde LED-koplampen zitten in een simpele rechthoekige grille. Achteraan vind je de uitpuilende verlichting als op de oude Renault 4.

De R4 E-Tech is een puur elektrische auto. In zijn ‘Urban’-basisvorm levert de elektromotor 120 pk terwijl de ‘Comfort’-variant het tot 150 pk schopt.

De batterijen zijn identiek aan die van de Renault 5 namelijk 40 kWh met een rijbereik van 300 kilometer en  52 kWh goed voor tot 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus.

Het interieur van de R4 is bijna identiek aan dit van de R5.  Er zijn twee 10-inch schermen die samen in één unit op het dashboard staan, in de basisversie is er één bestuurdersdisplay van 7 inch. Achter die schermen schuilt de nieuwste OpenR Link-software op basis van Google’s Android Automotive terwijl Renault er wel zijn eigen AI-spraak assistent, genaamd Reno, in programmeerde

GSM aan het stuur… geen goed plan!

Telefoongebruik tijdens het rijden veroorzaakt jaarlijks tal van zware en dodelijke ongevallen.

Mensen nemen het niet zo nauw met de wetgeving en durven tijdens het rijden wel eens op het internet te surfen, sms berichten te lezen en te sturen en zelfs films of videoclips te bekijken.

Wel… een verwittigd mens is er twee waard… Naast torenhoge boetes zijn er meer en meer provincies die een rijverbod opleggen voor chauffeurs die het GSM gebruik achter het stuur niet kunnen laten. Na Halle-Vilvoorde, Limburg en West-Vlaanderen gaat nu ook Oost-Vlaanderen een rijverbod van 14 dagen opleggen. Dit geldt niet allen voor GSM gebruik maar ook voor tablets en smartwatches waarmee u berichten kan lezen en beantwoorden.

Indien uw auto niet uitgerust is met een “handsfree set” gaat u beter even aan de kant staan alvorens uw telefoon, tablet of smartwatch te gebruiken.

Renault, FUSO en Piaggio Commercial, troeven voor de vakman

Autocenter Veltem is ook gespecialiseerd in vrachtwagens en bestelwagens.

De alom bekende Renault Master en Renault Trafic maken sinds jaren deel uit van het straatbeeld. Zij bestaan in verschillende formaten, lengtes en hoogtes en zelfs met elektrische aandrijving. We zullen volgende maand uitgebreid terugkomen op deze twee iconen van de Renault bedrijfswagens.

Ook de lichte vrachtwagen FUSO Canter ziet men regelmatig rondrijden. Deze krachtpatser kan “à la carte” worden opgebouwd en is verkrijgbaar in verschillende tonnages. Maar wist u dat er uitvoeringen van de FUSO bestaan waarmee u met een rijbewijs B mag rijden?

Ideaal voor de stad is de Piaggio Commercial Porter NP6 stadsvrachtwagen. Met zijn geringe afmetingen kan u overal stationeren en door de smalle straatjes rijden. Maar hij is ook ideaal om sneeuw te ruimen en zout te strooien op fietspaden en fietssnelwegen of maaltijden te bedelen binnen de bebouwde kom.

Deze zuinige vrachtwagen rijdt op benzine en LPG maar sinds kort is hij ook verkrijgbaar in elektrische uitvoering (Porter NPE). We zullen niet nalaten u de Porter NPE in detail voor te stellen van zodra alle gegevens beschikbaar zijn.

Weet u dat u bij Autocenter Veltem een FUSO Canter en Piaggio’s Porter NP6 kan huren voor één of meerdere dagen? Contacteer de receptie voor prijzen en reservaties (016 48 84 37).