De Renault R5, R4 en Twingo zullen de enige modellen in retrostijl zijn
De marketingdirecteur van Renault bevestigde in een gesprek met Motor1 dat Renault geen nieuwe modellen meer zal uitbrengen met een retrodesign. Volgens het merk heeft die strategie haar grenzen bereikt. Dit type design is een succesrecept maar kan niet eindeloos herhaald worden zonder het publiek te vermoeien. Arnaud Belloni bevestigde dat Renault zich opnieuw op de toekomst wil richten met nieuwe designs. De retrostijl begon met de R5 E-Tech dat in 2024 gelanceerd werd en duidelijk naar de Renault 5 uit 1972 verwijst. Mede door opvallende kleuren zoals fel geel en groen werd de R5 retrodesign een groot succes. Renault surfte verder in retrostijl met de R4 E-Tech en Twingo E-Tech modellen. Eind 2025 kreeg de designafdeling van Renault een nieuwe chef: Alexandre Malval. Alexander komt van Mercedes-Benz en werkt onder leiding van Laurens van den Acker. Er waait dus een nieuwe wind bij Renault en waarschijnlijk zullen we in oktober tijdens het Autosalon van Parijs al een voorproefje krijgen van de nieuwe designlijnen dat het merk vanaf dan zal introduceren. Concreet, de Captur zal het eerste model zijn dat zal genieten van een nieuw look en deze wordt verwacht in 2027. Renault voorziet ook al voor deze zomer een facelift van de Mégane E-Tech. Maar geen paniek, de R5, R4 en de Twingo hebben nog een mooie toekomst voor de boeg!
Occasiewagen van de maand
Deze maand stellen wij u een schaliegrijs metallic Dacia Sandero Sandero Stepway 1.0 TCe Expression met zwart interieur voor.
De Sandero is niet van nieuw te onderscheiden. Gebouwd in oktober 2025 heeft hij amper 8.000 km op de teller staan. Een pittige maar zuinige benzinemotor van 81kW (110 pk) met manuele versnellingsbak brengt u moeiteloos overal waar u moet zijn. Deze Sandero is mooi uitgerust en mooi afgewerkt. En met een fabiekswaarborg geldig tot oktober 2027 ben u uiteraard voor lange tijd gerust.
Echt een prachtoccasie voor 17.800 Euro. Indien u het wenst kunnen wij voor u een op maat verzorgde financiering vorstellen maar weet dat geld lenen echter ook geld kost.
Zoekt u nog een nieuwe Fuso 3C15 vrachtwagen?
Alhoewel de FUSO Canter 3C15 sinds verleden jaar uit productie werd genomen en vervangen werd door een elektrisch exemplaar biedt Autocenter Veltem en haar partner MK Motors u nog gloednieuwe Fuso Canter 3C15 vrachtwagens aan. De stockwagens zijn meteen leverbaar! De Fuso’s zijn standaard uitgerust met automatische airco en een automatische versnellingsbak. De opbouw bestaat uit een gesloten “meubelbak”. Een beperkt aantal kleuren zijn standaard verkrijgbaar. Het grote voordeel van de 3C15 is dat deze vrachtwagen met een B-rijbewijs (max 3,5 ton) mag bestuurd worden. De Fuso Canter hoeven we u niet meer voor te stellen, het is het werkpaard bij uitstek en heeft een ongeëvenaarde reputatie op gebied van betrouwbaarheid, zuinigheid, gebruiksvriendelijkheid en comfort. Kom gerust langs bij Autocenter Veltem om de Fuso Canter te ontdekken en uw noden te bespreken. Geheel vrijblijvend maken wij een offerte voor u op. En indien u punctueel een Fuso Canter 3C15 met meubelbak nodig heeft kan u ook bij Autocenter Veltem terecht. Wij verhuren u een Fuso Canter 3C15 met meubelbak en laadlift!
Nog voor de Renault R4 E-Tech, een speciale serie op komst
Renault is sinds 2011 de hoofdsponsor van de wereldbekende tennishappening, het toernooi van Roland-Garros. Al hoofdsponsor stelt Renault 188 voertuigen ter beschikking van de organisatie, voornamelijk verschillende Renault Scenic E-Tech electric en Rafale hybride. Dit jaar zal Renault ook twee zelfrijdende shuttlebusjes in samenwerking met WeRidde voorzien. Deze elektrische busjes zullen instaan voor het vervoer van toeschouwers tussen de Porte d’Auteuil en Roland-Garros via de openbare weg. Dit is een unicum!
De R5 E-Tech speciale serie “Roland-Garros” is al enige tijd beschikbaar maar nu zal de R4 E-Tech ook in deze uitvoering als prototype tijdens het toernooi in de kijker gezet worden. Het toernooi vindt plaats in Parijs van 18 mei tot 7 juni 2026.
De Renault R4 Roland-Garros onderscheidt zich door 18 duims gediamanteerde velgen met wielkern in terracottabruin, zwarte raamstijlen en dakbogen, zilverkleurige decoraties op de voorvleugels en sierelementen in terracottabruin op de bumpers.
Het interieur van de R4 E-Tech “Roland-Garros” krijgt een speciale bekleding bestaande uit grijs gerecycleerde stof en blauw weefsel voorzien van het Roland-Garros logo gegraveerd in de voorste rugleuningen. Pittig detail, de versnellingshendel aan het stuur krijgt een grip zoals het handvat onderaan een tennisracket. De vloermatten en de inductielader zijn voorzien in het specifieke “gravel rood” zoals de tennis terreinen en de deurdorpels zijn in geborsteld aluminium en voorzien van het opschrift “Roland-Garros”.
De Renault 4 E-Tech “Roland-Garros” wordt in de herfst gecommercialiseerd en zal ook verkrijgbaar zijn in de “Grand Sud” versie met open dak.
De Renault R4 E-Tech “Roland-Garros” zal zeker in het dagelijks verkeer opvallen en hoofden doen draaien!
Van zodra hij beschikbaar is zullen we zeker een exemplaar in onze showroom tentoonstellen.
Wanneer verbruiken we het minst?
Het Franse expertisecentrum voor leefmilieu, mobiliteit en ruimtelijke ordening CEREMA (Climat et Territoires de Demain) heeft een studie gemaakt over het verbruik van onze auto’s. De motor van een wagen verbruikt brandstof afhangend van de gekozen versnelling en het toerental. Op uw boordcomputer zal u al wel gemerkt hebben dat u in eerste versnelling aan 2Okm/u veel meer verbruikt dan in 5’de versnelling aan 80 km/u. Hetzelfde geldt met de gebruiksduur: 100 km afleggen aan 20km/u duurt 5 uur maar aan 60 km/u duurt het 40 minuten dus minder draaitijd betekent ook dat u minder brandstof verbruikt. Als u de uitstoot van vervuilende stoffen in functie van de snelheid meet dan tekent zich een asymmetrische “U” af. De uitstoot ligt hoog tussen 10 km/u en 40 km/u en daalt geleidelijk naarmate de snelheid toeneemt. Rond 70 km/u bereikt de duitstoot zijn minimum, “sweet spot” genoemd om daarna terug te stijgen want dan speelt de luchtweerstand ook een belangrijke rol. Inderdaad, boven de 80 km/u wordt de aerodynamische weerstand belangrijker en vermeerdert met het kwadraat van de gereden snelheid! Volgens de studie uitgevoerd door CEREMA verbruikt uw auto tot 20% meer tussen 100 km/u en 120 km/u. Door de snelheid van 120 km/u naar 100 km/u te verlagen zou u met een dieselmotor 21% minder verbruiken en met een benzinemotor 17%. Hetzelfde geldt voor elektrische voertuigen. Het elektrisch verbruik van 110- naar 130km/u stijgt met 26%. Het rijbereik vermindert dus enorm, reden waarom chauffeurs die met een elektrisch voertuig rijden zelden sneller dan 120km/u rijden. Gaat u met uw voertuig de test doen?
Aanpassing van de Lage Emissie Zone in Brussel, a never ending story
Het was 7 juni, nu is het 1 juli geworden, voor de hypothetische invoering van de nieuwe LEZ-boetes in Brussel. De onzekerheid voor vele bestuurders van Euro 5 diesels en Euro 2 benzinewagens blijft dus duren want niets zegt ons dat de nieuwe datum van 1 juli behouden zal blijven. Bovenvermelde getroffen wagens zijn sinds 1 januari 2026 verboden in de LEZ maar een periode van 3 maanden tolerantie zonder boetes is sinds 1 april laatstleden verlopen. Maar boetes bleven uit door de moeizame vorming van de nieuwe Brusselse regering. De boete van 350 Euro per jaar kan eigenlijk gezien worden als een jaarpas maar is eigenlijk een overgangsregeling tot wanneer de hervorming van de regering Dilliès in 2027 wordt ingevoerd. Vanaf dan kost het 80 Euro per maand, 350 Euro per jaar en 200 Euro per jaar voor kwetsbare gezinnen om met een niet conform voertuig in de LEZ van Brussel te rijden. Maar voor de zomer komt dit dossier terug op de regeringstafel terecht want sommige politieke partijen zijn niet akkoord met de gevraagde uitzonderingen en een advies van de Raad van State wordt in dit dossier verwacht. We volgen deze saga voor u verder op…
Occasiewagen van de maand
Deze maand stellen wij een prachtige Renault Captur Techno 1.8 E-Tech Hybride occasiewagen voor. Deze zeer jonge wagen werd gebouwd in maart 2026 en heeft 10.000 km op de teller staan. Het is een hybride, hij rijdt op benzine en elektriciteit. Deze Captur heeft een 116kW (158pk) sterke aandrijflijn met een 1789 cc motor en automatische versnellingsbak. De CO2 uitstoot bedraagt slechts gemiddeld 99g/km. De kleur, casiopeiagrijs metaal, geeft de wagen een mooie uitstraling en het interieur in zwarte stof geeft een warm gevoel. Voor 27.500 Euro is deze prachtige uitgeruste Renault Captur Techno 1.8 E-Tech Hybride van u inclusief nog 22 maanden fabrieksgarantie!